Sommer, sol og bryllupsfotografering i Larvik

Sommer, sol og bryllupsfotografering i Larvik

En strålende vakker julidag i 2014 giftet Elisabeth og Bård fra Sandefjord seg, ved Vikerøya skattkammer i Larvik. Jeg var der for å være bryllupsfotograf; for å ta bilder av deres vielse og for å ta noen bilder av brudeparet og brudefølget etterpå. Helt nede på stranden til Vikerøysundet sa de ja til hverandre framfor familie og venner. De hadde en vakker og kort vielse, forrettet av Elisabeths onkel. Hele tiden skinte solen fra en knallblå himmel. En perfekt dag, og et perfekt vær for et bryllup; i hvert fall for brudeparet og alle gjestene.

Bård venter på sin kommende brud

Bård venter på sin kommende brud, med solen i ryggen.

Elisabeth komme til Skattkammeret i en flott veteranbil

Elisabeth kommer til skattkammeret i en flott veteranbil

En fotograf blir kanskje aldri fornøyd. Han kan alltid trenge noen flere bilder; noen nye vinkler og noen annerledes utsnitt. Og lyset kunne nesten alltid ha vært bedre. Mye lys er det aller beste, men lyset må ikke være for hardt. Direkte solskinn fra klar himmel gir meget hardt lys. Overskyet vær gir ofte et vakkert mykt lys. Men det gir ikke så mye lys, og det gir ofte lys som forandrer seg kontinuerlig. Og hvis det er FOR overskyet så blir lyset flatt og kjedelig. Dessuten er jo faren mye større for regn når det er overskyet. Heldigvis kan jo ikke en bryllupsfotograf velge hvilket vær han skal fotografere i. Fotografen må bare finne seg i å fotografere på bryllupsdagen, uansett hva slags vær den dagen byr på. Og denne dagen var det altså strålende sol fra knallblå himmel. Det var perfekt vær for et bryllup.

Bruden blir først til "alters" av sin far

Bruden blir ført til “alters” av sin far.

Hvordan får man de fineste bildene i direkte sol? Svaret er selvsagt at det finnes mange måter, og det finnes dessuten mange meninger om hva som er fint. Hvis det er mulig, få brudeparet inn i skyggen. Der er det mindre lys; men lyset er til gjengjeld mykt og flatterende. Hvis du ikke kan få dem inn i skyggen, for eksempel under vielsen, så se om du kan ta bildene i motlys. Da kan du få en jevnt og mykt lys i ansiktene, og du får dessuten et vakkert omriss av lys rundt dine subjekter. Men du må huske på å tilpasse eksponeringene til skyggen i ansiktene, og regne med å overeksponere bakgrunnen. Det leder meg til mitt siste tips: Fotografere alltid i RAW-format. Hvis du skyter i RAW, kan du under etterarbeidet hente tilbake mye mer av detaljene som forsvinner i de overeksponerte områdene, enn du kan gjøre hvis du fotograferer i JPG. Ulempen med RAW er at det tar mye større plass på minnekortet; men det er det verdt.

En vakker og kort seremoni nede ved vannet

En vakker seremoni nede ved vannet. Solen skinner fra en skyfri himmel. Her er det en god idé å bruke RAW.

Ringmerking

Ringer, lys og skygge. Her også er det lurt å bruke RAW.

Brudens sko

Brudens sko

Brudgommens sko

Brudgommens sko

Etter vielsen var det tid for brudebilder, og gruppebilder av hele brudefølget. Det var satt av et par timer til fotograferingen. Da vielsen var over så hadde jeg muligheten til å fotografere i skyggen. Men jeg hadde fortsatt en utfordring. Det mest flatterende lyset ville jeg fått hvis jeg hadde skyggesiden av noen trær i bakgrunnen. Men den bakgrunnen hadde nok blitt litt kjedelig sammenlignet med sjøen. Hvis man har et bryllup helt nede ved vannet, så kan det bli litt nedtur å bare ha trær i bakgrunnen på alle bryllupsbildene. Så vi tok de fleste av bildene i skyggen, men med en lys bakgrunn. Da må en tilpasse eksponeringen til skyggen i ansiktene, og heller la bakgrunnen bli overeksponert. Og med litt hell kan mye av bakgrunnen hentes tilbake i redigeringen; så fremt man bruker RAW.

Brudens søster order med frisyren før fotograferingen

Brudens søster ordner med frisyren før fotograferingen, i skyggen.

Elisabeth og Bård, juli 2014

Elisabeth og Bård, juli 2014

Det ble mange kysser i løpet av fotograferingen

I skyggen er lyset mykt. Her ble det mange kyss i løpet av fotograferingen.

Brudeparet og tvillingene

Brudeparet og tvillingene deres

Bruden er vanligvis i fokus på sin bryllupsdag

Bruden er vanligvis i fokus på sin bryllupsdag

Men en må selvsagt ikke glemme brudgommen

Men en må selvsagt ikke glemme brudgommen

Brudefølget

Brudefølget i skyggen, og med lys bakgrunn. RAW!

Bruden og hennes forlovere

Bruden og hennes forlovere

Det fleste brudepar håper nok på flott vær på sin bryllupsdag. Det ønsket fikk Bård og Elisabeth virkelig innfridd. I egenskap av å være fotograf foretrekker jeg også sol, i hvert fall foran regn. Dessuten kan man få fantastiske bryllupsbilder i strålende solskinn også, selv om det harde lyset byr på en del utfordringer. De færreste kameraer klarer å gjengi både sol og skygge i det samme bildet. Så stor er ikke dynamikken i dagens digitale kameraer, selv om de faktisk klarer betraktelig mer enn det film gjør. Men hvis du skyter så mye som mulig mot lyset og i skyggen, og du stiller inn ditt kamera på å ta RAW-filer, så ligger alt til rette for at du skal få noen fantastiske bryllupsbilder.

Bruden foran seremoniplassen

Bruden foran seremoniplassen, med solen bak.

Det passet bra å bruke parasoll denne dagen

Det passet bra å bruke parasoll denne dagen

Litt skygge fra den sterke solen

Bruden bruker parasollen for å lage sin egen skygge, og myker opp lyset i ansiktene.

Et lykkelig brudepar

Et lykkelig brudepar, med en pen og praktisk parasoll.

Brudens mor og datter

Bestemor

Nygifte

De nygifte ville gjerne bli fotografert foran den flotte veteranbilder; i direkte sollys. Bruk RAW!

De nygifte på vei for å la seg fotografere

Hardt sollys kan også være pent, men også her er kontrastene jevnet ut ved hjelp av RAW.

Når fotograferingen endelig var ferdig, begynte festen

Da fotograferingen endelig var ferdig, begynte festen. Vinduslys. Motlys.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *