En strålende vakker julidag i 2014 giftet Elisabeth og Bård fra Sandefjord seg, ved Vikerøya skattkammer i Larvik. Jeg var der for å være bryllupsfotograf; for å ta bilder av deres vielse og for å ta noen bilder av brudeparet og brudefølget etterpå. Helt nede på stranden til Vikerøysundet sa de ja til hverandre framfor familie og venner. De hadde en vakker og kort vielse, forrettet av Elisabeths onkel. Hele tiden skinte solen fra en knallblå himmel. En perfekt dag, og et perfekt vær for et bryllup; i hvert fall for brudeparet og alle gjestene.
En fotograf blir kanskje aldri fornøyd. Han kan alltid trenge noen flere bilder; noen nye vinkler og noen annerledes utsnitt. Og lyset kunne nesten alltid ha vært bedre. Mye lys er det aller beste, men lyset må ikke være for hardt. Direkte solskinn fra klar himmel gir meget hardt lys. Overskyet vær gir ofte et vakkert mykt lys. Men det gir ikke så mye lys, og det gir ofte lys som forandrer seg kontinuerlig. Og hvis det er FOR overskyet så blir lyset flatt og kjedelig. Dessuten er jo faren mye større for regn når det er overskyet. Heldigvis kan jo ikke en bryllupsfotograf velge hvilket vær han skal fotografere i. Fotografen må bare finne seg i å fotografere på bryllupsdagen, uansett hva slags vær den dagen byr på. Og denne dagen var det altså strålende sol fra knallblå himmel. Det var perfekt vær for et bryllup.
Hvordan får man de fineste bildene i direkte sol? Svaret er selvsagt at det finnes mange måter, og det finnes dessuten mange meninger om hva som er fint. Hvis det er mulig, få brudeparet inn i skyggen. Der er det mindre lys; men lyset er til gjengjeld mykt og flatterende. Hvis du ikke kan få dem inn i skyggen, for eksempel under vielsen, så se om du kan ta bildene i motlys. Da kan du få en jevnt og mykt lys i ansiktene, og du får dessuten et vakkert omriss av lys rundt dine subjekter. Men du må huske på å tilpasse eksponeringene til skyggen i ansiktene, og regne med å overeksponere bakgrunnen. Det leder meg til mitt siste tips: Fotografere alltid i RAW-format. Hvis du skyter i RAW, kan du under etterarbeidet hente tilbake mye mer av detaljene som forsvinner i de overeksponerte områdene, enn du kan gjøre hvis du fotograferer i JPG. Ulempen med RAW er at det tar mye større plass på minnekortet; men det er det verdt.
Etter vielsen var det tid for brudebilder, og gruppebilder av hele brudefølget. Det var satt av et par timer til fotograferingen. Da vielsen var over så hadde jeg muligheten til å fotografere i skyggen. Men jeg hadde fortsatt en utfordring. Det mest flatterende lyset ville jeg fått hvis jeg hadde skyggesiden av noen trær i bakgrunnen. Men den bakgrunnen hadde nok blitt litt kjedelig sammenlignet med sjøen. Hvis man har et bryllup helt nede ved vannet, så kan det bli litt nedtur å bare ha trær i bakgrunnen på alle bryllupsbildene. Så vi tok de fleste av bildene i skyggen, men med en lys bakgrunn. Da må en tilpasse eksponeringen til skyggen i ansiktene, og heller la bakgrunnen bli overeksponert. Og med litt hell kan mye av bakgrunnen hentes tilbake i redigeringen; så fremt man bruker RAW.
Det fleste brudepar håper nok på flott vær på sin bryllupsdag. Det ønsket fikk Bård og Elisabeth virkelig innfridd. I egenskap av å være fotograf foretrekker jeg også sol, i hvert fall foran regn. Dessuten kan man få fantastiske bryllupsbilder i strålende solskinn også, selv om det harde lyset byr på en del utfordringer. De færreste kameraer klarer å gjengi både sol og skygge i det samme bildet. Så stor er ikke dynamikken i dagens digitale kameraer, selv om de faktisk klarer betraktelig mer enn det film gjør. Men hvis du skyter så mye som mulig mot lyset og i skyggen, og du stiller inn ditt kamera på å ta RAW-filer, så ligger alt til rette for at du skal få noen fantastiske bryllupsbilder.