Å lyssette et lys

Det er spesielt én utfordring knyttet til det å fotografere en lyskilde, men et mislykket resultat kan ta ganske forskjellige, eller helt motsatte uttrykk. Utfordringen er enkelt fortalt å få lyskilden til å fremstå på en naturlig måte i forhold til resten av bildet. Hvis man for eksempel tar et bilde av en lampe i et rom, uten å lyssette rommet med for eksempel blits, er det lett at lampen blir for altfor lys, slik at den «brenner ut», altså at den blir helt hvit. Hvis man tilpasser eksponeringen til lampen, så kan resten av rommet i stedet bli altfor mørkt. Motsatt så kan man, hvis man bruker blits eller annet fotolys for å lyssette rommet, komme til å lyssette omgivelsene så pass mye at lyset fra lampen ser ut til å bli borte; det tente lampen ser plutselig ut som at den er slukket.

Umiddelbart kommer jeg på to forskjellige strategier man kan bruke for å få både rommet og lampen riktig eksponert. Man kan lyssette rommet, for eksempel med blits eller med fast lys, akkurat så mye at lampen fortsatt ser ut til å lyse, eller man kan ta flere bilder, med forskjellige eksponeringsinstillinger, for så å sette dem sammen som et HDR-bilde i Photoshop. Det siste er muligens en enklere måte å håndtere problemet, særlig om det dreier seg om et stort rom som ville ha krevd mange blitser for å lyssette.

En bonus-variant for å løse lysproblemet, kan være å «tenne» lampen i Photoshop, altså å for eksempel legge til en gradiant som ser ut som en lyskilde.

Kontakt med elektriker uten tilkobling

Om man tenker seg at en elektriker som man har lyst til å få kontakt med, ikke er koblet opp, altså at han i liten grad benytter seg av internett for å finne og kjøpe de varene han eller hun har bruk for, så er det kanskje lettere å nå ham eller henne på telefonen – mobilen altså – enn via Google Ads, nyhetsbrev eller sosiale media. Jeg har selv fått en del meldinger fra forskjellige bedrifter på SMS, og jeg tenker meg at det kan være en mulighet til å nå den som foretrekker mobilen fremfor nettbutikken. Innimellom skjer det også at jeg blir oppringt av en talende maskin, som for eksempel forteller meg om en undersøkelse den vil at jeg skal svare på. Er det mulig å bruke telefonmeldinger i markedsføring? Er det i tilfelle kostnadseffektivt?

Så er jo spørsmålet hva man ønsker at den mobilofile elektrikeren skal gjøre etter at man har fått kontakt. Kan man for eksempel gi han en enkel måte å bestille en kampanjevare på over telefon, til eksempel ved at svare på en SMS eller en talemelding, eller vil man heller guide vedkommende inn i nettbutikken? Kan elektrikeren eventuelt guides fra SMS-en og rett til en kundeservice-medarbeidere som han kan bestille fra?

Så er jo spørsmålet hva man ønsker at den mobilofile elektrikeren skal gjøre etter at man har fått kontakt. Kan man for eksempel gi han en enkel måte å bestille en kampanjevare på over telefon, til eksempel ved at svare på en SMS eller en talemelding, eller vil man heller guide vedkommende inn i nettbutikken? Kan elektrikeren eventuelt guides fra SMS-en og rett til en kundeservice-medarbeidere som han kan bestille fra?

Facebook

Nå har vi flotte tilbud på Rdivi Natural og mange andre modeller. I vår nettbutikk finner du Energieffektiv design til en god pris.

30% på dekorativ belysning

Akkurat nå har vi 30% rabatt på Rdivi Natural og mange andre typer av dekorativ belysning. Klikk på bilden og se utvalget i vår nettbutikk.

Supertilbud på Rdivi Natural

Vi har superkampanje på dekorativt lys 🤩  Klikk på bildet og se vårt flotte utvalg av energieffektiv belysning til svært gode priser.

Energieffektiv og dekorativ design

Vi har nå fantastiske tilbud på dekorativt lys. Du får bland annet 30% rabatt på Rdivi Natural. Kom og se det flotte utvalget i vår nettbutikk.

Kampanjedager på dekorativ belysning

Nyhetsbrev

Kampanjedager på Ledpro 🤩

Denne uken har vi fantastiske tilbud på dekorativ belysning med LED. Bland annet får du 30% rabatt på Rdivi Natural.

Jonas under en workshop i Drammen

Hei til dere i Norlux! 

Velkommen til en liten presentasjon av ting jeg har laget, og en kort introduksjon til min tidligere arbeidserfaring. Min formelle CV legger jeg ved søknadsbrevet. 

Mesteparten av mitt arbeidsliv så langt har altså vært innenfor TV-nyheter. Aller mest har jeg jobbet som fotograf (kameramann) og redigerer, både i USA og i Norge. Men jeg har også vært reporter, produsent, og grafiker. Jeg var i flere forskjellige NRK-redaksjoner i 12 år, før jeg sluttet med TV i 2014. I USA var jeg videojournalist i KHNL (NBC) i Honolulu i tre år.

Utdannelsen min tok jeg også i USA, en Bachelor of Arts in Communication.

De fleste av mine fotografier er av mennesker. I senere tid er det blitt en del lifestyle-bilder, særlig knyttet til Fjellsports egne varemerker. Jeg gjorde også mesteparten av produktfotograferingen for fjellsport, helt til avdelingen for egne varemerker flyttet til Sverige og ble slått sammen med Outnorth sin Private-Label-avdeling.

Rett under her har jeg rasket sammen noen få plakater fra min tid i Tindeberg (Fjellsport), og lenger ned, under stillbildene, kommer det noen korte video-snutter som jeg har laget; bland annet noen av de veldig få innslagen som jeg klarte å finne i NRKs arkiv.

STILLFOTO

Her er noen av de hundretusentalls bildene jeg har tatt siden 2012, da jeg begynte å satse på stillbilder. Klikk på en «miniatyr» for å forstørre bildet, og bla til høyre eller venstre.

 

VIDEO

Som fotograf – eller kameramann – har jeg filmet og redigert tusenvis av nyhetsinnslag gjennom 15 år i KNHL/NBC og i NRK. Her er noen få klipp som jeg fant i NRKs arkiv, og et par snutter av barna hjemme på gården.